L’escola de les bones maneres


Hola a tothom!

És el nostre tercer any que l’escola Sant Marc de Calldetenes participa a la XCB de la nostra zona.

Aquest curs hem iniciat un projecte de centre que s’emmarca dins del Pla de Convivència que enguany estem revisant. Vam iniciar una formació de claustre  “La millora de la convivència”, a partir d’aquí vam decidir que un dels temes que treballaríem aquest curs seria sobre el Respecte i que ho faríem com a Projecte de Centre.

A partir d’aquí el nostre objectiu és portar a terme aquest projecte titulat “L’escola de les bones maneres”, on hi participa tot l’alumnat des de P.3 fins a 6è.

La nostra participació a la XCB és aprendre i compartir amb altres escoles maneres de treballar i, anar dibuixant el nostre camí tenint en compte el què som i el què volem. Tot això amb el suport de tot el claustre i amb el compromís de compartir la feina. Volem investigar, innovar i treballar  per poder oferir als nostres alumnes les eines necessàries per desenvolupar les seves capacitats i fer-los més competents.

LA PLANIFICACIÓ

La planificació del projecte comença a finals del curs passat , on a partir dels conflictes de pati que es produeixen a l’escola amb freqüència, a diferents cursos va sorgir la necessitat de parlar-ne i treballar-ho per millorar la relació entre els companys d’escola.

Es va plantejar que seria interessant realitzar un projecte on participés tota l’escola i on al llarg del curs es poguessin  desenvolupar les diferents activitats sorgides dels alumnes i programades pels mestres. Després de parlar-ne molt a les classes vam trobar el nom: “L’escola de les bones maneres”. Al setembre vam encetar el projecte amb la visita de la Rosa Miralles Universitat de Lleida per endinsar-nos en el món del respecte i les bones maneres amb un treball envers les emocions.

L’inici del projecte ha sigut per tots el mateix, amb la presentació, lectura i reflexió del llibre: L’escola de les bones maneres de la senyora Carmeta”.

LA METODOLOGIA

La metodologia que s’ha seguit ha estat ben diferent en cada cicle, tenint en compte les edats dels alumnes i el nivell d’aprenentatge.

S’han realitzat activitats de grup classe: s’han portat a terme tot un seguit d’activitats tenint en compte diferents àrees, però tots els alumnes han dedicat com a mínim una hora setmanal, algunes en gran grup, altres en petits grups i, també, tasques individuals.

A les reunions de coordinadors es van posar en comú les diferents propostes dels cicles i els dubtes per part dels tutors/es. D’aquesta manera es van unificar els criteris d’actuació de tota l’escola per construir el nostre producte final.

El treball realitzat al projecte ha seguit el mateix fil conductor, respecte i bones maneres. S’han anat creant diferents espais comuns a l’escola per exposar els diferents productes que anaven creant-se a les aules. El bosc de les paraules amables, la melmelada de colors, el sol de les nostres qualitats,…

EL TREBALL A EDUCACIÓ INFANTIL

S’inicia amb l’activitat de les finestres del calendari d’Advent que van tenir una paraula amable. Quan van sortir totes les vam recollir amb una estrella:

Els alumnes d’Educació Infantil hem treballat el respecte fent diverses activitats:

*El bosc de les paraules amables: pintar els arbres i escriure paraules en els núvols.

*Visita als boscos (Primària i Infantil)  i recordar quan i perquè es diuen les paraules dels núvols.

*La Vella Quaresma també s’ha interessat pel bosc i li hem explicat


Totes els cursos hem realitzat les mateixes activitats; a P3 i P4 amb conversa i a P5 hem fet un treball més gràfic i escrit.

Les propostes són aquestes:

1.La tortuga sàvia ens ha portat el conte de “L’escola de les bones maneres de la Senyoreta Carmeta”.

2.Amb la làmina del pati hem estat parlant dels problemes que tenim en aquest lloc i com els solucionem.

3.Un altre dia ens porta una foto del pati i una taula per apuntar quins problemes ens trobem i quines solucions.

4. En la capsa de la tortuga hi hem trobat una frase per pintar, papers per escriure i dibuixar com solucionem els problemes i una graella per apuntar què està bé i què està malament al pati.

També hem explicat el conte “el país del gràcies i el si us plau”.


EL TREBALL A CICLE INICIAL

ACTIVITAT: El cor de les bones paraules.

Avui la proposta ha estat la lectura del conte “Cal ser educat”, de la col·lecció Laura i companyia de l’ed. Salvatella. Després d’escoltar la història hem fet una petita conversa i posterior reflexió sobre les formes de ser educat. Hem estat parlant de les diferents fórmules de cortesia que fem servir per ser ben educats i en quins moments les utilitzem. També hem explicat els comportaments que hem de tenir per mostrar unes bones maneres vers la gent que ens envolta (companys/es, mestres, pares, mares, avis, coneguts,…).

En la següent sessió hem presentat a la pissarra un cor gegant on, entre tots/es, hi hem anat escrivint aquelles paraules o fórmules de cortesia que utilitzem per a tenir bones maneres i ser molt educats i educades. Llavors cadascú ha decorat el seu cor amb aquelles paraules boniques que més li han agradat.

ACTIVITAT: La melmelada de colors.

Aquesta vegada hem explicat el conte La melmelada de colors, que es troba dins del llibre Pessigolles per al cor. El conte explica la importància de gaudir de les petites coses i compartir-les amb aquells a qui estimes.  Després de llegir el conte hem estat conversant sobre quines coses ens fan feliços i quins sentiments ens desperten.

Llavors la proposta ha estat omplir el nostre pot de melmelada amb totes aquestes coses que ens fan ser feliços. En paperets de colors hem escrit cadascú la nostra experiència i l’hem enganxada al pot gegant.

Explicació activitat: L’escola de les bones maneres de la senyoreta Carmeta.

Avui hem presentat el conte L’escola de les bones maneres de  la senyoreta Carmeta. Hem explicat algunes de les situacions que apareixen al conte a través de la PDI per tal de poder-ho veure tots/es molt bé.

En la següent sessió hem recuperat una de les situacions del conte i ens hi hem aturat una estona per poder observar detingudament què hi succeeix i com es resol o com ho podríem resoldre.

Hem explicat situacions semblants que ens han passat a nosaltres i com ho hem fet nosaltres per solucionar-ho.

Resultado de imagen de escola de les bones maneres

ACTIVITAT: Què m’agrada de mi, què em fa especial?

Aquesta tarda hem parlat de la importància de creure en nosaltres, de valorar-nos, d’estimar-nos,… Després de parlar-ne hem escrit en unes targetes tres coses positives de nosaltres mateixos. Ens ha costat força però finalment ho hem aconseguit. També hem escrit el nostre nom el una etiqueta que hem decorat.

Llavors hem posat una foto amb el nostre nom i a sota la targeta amb les tres coses positives de nosaltres mateixos.

ACTIVITAT: Què m’agrada de tu?

Avui hem hagut de pensar molt; teníem una tireta de paper per a cada un dels nostres companys/es on havíem d’escriure una cosa positiva, una cosa que ens agradi d’aquell company o companya. Com que hem hagut de pensar molt hi hem dedicat dues sessions.

Una vegada fetes les targetes les hem posat dins del pot de hi ha sota la foto de cada company/a.

En una altra sessió cadascú ha pogut agafar el seu pot i llegir tot allò que li han escrit (anònimament) els seus companys/es. Qui ha volgut ha compartit aquell missatge que més li ha agradat.

EL TREBALL A CICLE MITJÀ

TUTORIA GAMIFICADA

EL TREBALL A CICLE SUPERIOR

HISTÒRIA DE LES BONES MANERES, LA MANCA DE CORTESIA HA PROVOCAT DESASTRES HISTÒRICS (GUERRES I CONFLICTES DEL MÓN ACTUAL):

Cada cicle escull una situació plasmada en el conte “L’ESCOLA DE LES BONES MANERES DE LA SENYORETA CARMETA” mitjançant un power point, per poder-lo projectar a la pissarra digital i poder fer una recerca sobre bones maneres d’actuar davant de determinades situacions.

Cicle Superior ens hem centrat, en l’apartat: “Història de les Bones Maneres”, on es fa reflexionar que la manca de cortesia ha provocat desastres històrics (guerres i conflictes):

Es treballa per grups cooperatius.

6è A Busca informació sobre la Guerra a Síria

6è B Busca informació sobre la Guerra de Israel- Palestina

5è  Busca informació sobre el Conflicte a Veneçuela

Guió de treball: situació en el mapa, inici del conflicte (quan i com o per què es va originar?),  bandera, llengua, religió i conclusió final (Reflexió personal: era necessari? Es podia haver resolt d’una altra manera?) i imatges significatives del conflicte o persones implicades.

Podeu veure algunes fotografies de com hem buscat la informació i fet els murals:



Calendari

<< des. 2024 >>
DlDtDcDjDvDsDg
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345

Competències

Competències Escola Sant Marc


Xarxa de Competències bàsiques


Apadrinem el nostre patrimoni
Apadrinem el nostre patrimoni
El gust per la lectura
El gust per la lectura
No hi ha cap esdeveniment